Ik ben geen fan van mijn laptop.
Ondanks dat het een mooi ding is, hij altijd paraat staat en mij nooit in de steek laat.

Welnu, op een willekeurige dag begin ik vaak vrolijk te typen.
Stel ik een workshop samen. Doe ik mijn administratie of gebruik ik social media.
Tot die tijd is er geen vuiltje aan de lucht.

Maar als ik te lang naar hem kijk merk ik als ik voorbij de spiegel loop dat het mij een grauwe blik, een pijnlijke rug en vierkante ogen heeft bezorgd.

En naast deze bijzondere metamorfose, is er bij het werken met een laptop ook het risico op de zgn. 'vastloper'.
Je herkent het vast. Je piekert je suf. Tuurt naar je scherm en er komt geen enkele letter meer op papier.
Volgens mij zijn er een aantal dingen die je kan doen.

Blijven zitten
Blijven zitten en gaan bellen
Blijven zitten en met je collega gaan praten
Bijven zitten en uit je raam gaan turen

Wat dacht je van deze. Schrap het 'blijven zitten' en...Sta op en loop!

Sta op uit die stoel en ga weg van je werkplek en loop een rondje.
Naar de andere kant van de kamer.
Ga de gang op.
Loop de kamer van je collega binnen
Of...ga naar buiten! Frisse lucht. 

Kom in beweging.

Het is wetenschappelijk bewezen dat 20 minuten lopen zorgt voor een goede doorbloeding van je hersenen en je hiermee ruimte maakt voor nieuwe gedachten en energie.
Ook zorgt de verandering van omgeving ook voor een frisse blik en de mogelijkheid om andere verbanden te leggen.

Mijn laptop is echt een uitkomst bij het gericht uit werken van een opdracht en het bijwerken van admin of mail.
Ik kies hier dan bewust voor en probeer hiermee te voorkomen dat ik hem elke dag, de hele dag automatisch gebruik.
Bij het creeeren van ideeen probeer ik hem zo min mogelijk te gebruiken en loop ik een flink aantal rondjes per dag.
Dit geeft mij energie!

Heb jij een beroep waarbij je veel zit? En de laptop bijna aan je zit vastgeplakt?
Weet je ook wel dat het vast beter voor je is maar vergeet je het?

Probeer dan de zgn. 'vastloper' te herkennen door de signalen van piekeren of staren op te pikken.
Of een hele simpele...kijk na een bezoek aan de wc gewoon eens in de spiegel en beoordeel dan of je misschien nog eens een extra rondje moet maken.





Terug naar overzicht